Tuesday, November 1, 2016

Cerita dan penceritaan

Kita suka bercerita pasal orang.
Kita suka bercerita pasal cerita orang.
Kita suka bercerita pasal cerita yang orang ceritakan.

Kita itu manusia. Aku manusia. Kau pung manusia.
Masing-masing ada topeng.
Masing-masing ada peranan dan fungsi.
Kau gelap. Aku cerah.
Kau tinggi. Aku rendah.

Tentang fizikal manusia kau ceritakan.

Kau baik. Aku jahat.
Kau pandai. Aku bodoh.

Tentang perangai manusia kau ceritakan

Kau tahu tak? Sekarang ini,
Gelap boleh jadi cerah.
Rendah boleh jadi tinggi.
Ubat. Makanan tambahan. Melambak lah.

Kau tahu tak? Sekarang ini,
Jahat boleh jadi baik.
Bodoh boleh jadi pandai.
Akal. Hati. Perasaan. Bila-bila masa je.

Kita sibuk bercerita pasal orang lain.
Kita sibuk bercerita pasal cerita orang lain.
“Eh betul ke?”
“Sahih ke tak?”
“Hukuman fitnah tu lebih teruk dari membunuh”


Kau tahu. Aku tahu.

No comments:

Post a Comment

Sedapnya ayam goreng Opah masak ini. Terima Kasih Opah!